Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: Bankovní účty

Jaké účty musí strana vést?

Zákon stranám a hnutím ukládá povinnost vést samostatné účty pro čtyři typy příjmů či výdajů: tzv. zvláštní účet pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a peněžních darů, volební účet pro úhradu výdajů volební kampaně ve volbách do Senátu, Poslanecké sněmovny, krajských zastupitelstev nebo v prezidentských volbách, účet pro plnění z pracovněprávních vztahů, tzv. provozní účet pro všechny další výdaje. Pokud strana či hnutí nemá příslušný typ příjmů či výdajů, nemusí daný účet zřizovat.

Zobrazit podrobnosti

Provozní účet

Tzv. provozní účet slouží pro všechny příjmy a výdaje strany či hnutí s výjimkou příspěvků ze státního rozpočtu a darů, plnění vyplývajících z pracovněprávních vztahů a volebních výdajů. Provozní účet, který nemusí být transparentní, tedy slouží např. pro vedení finančních prostředků z členských příspěvků, platbu výdajů spojených s provozem strany či hnutí, nebo pro úhradu výdajů spojených s volbami do zastupitelstev obcí. I v tomto případě platí, že pokud strana či hnutí nemá žádné příjmy anebo výdaje, které převyšují částku 5 000 Kč, nemusí účet vést. Jednotlivé výdaje nepřesahující 5 000 Kč může strana či hnutí hradit v hotovosti. Po zřízení provozního účtu je potřeba oznámit Úřadu jeho číslo nebo jiný jedinečný identifikátor.

Zobrazit podrobnosti

Zvláštní účet

Tzv. zvláštní účet je účet, který strany a hnutí zřizují pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a příjmy z darů. Pokud strany nedostávají příspěvky ze státního rozpočtu a nehodlají přijímat peněžité dary, nemají povinnost zřídit a vést zvláštní účet. Tento účet musí být transparentní, tedy musí umožňovat veřejnosti bezplatný a nepřetržitý přístup k transakcím nejméně za poslední tři roky. Aby bylo možné bankovní účet považovat za transparentní, musí být možné prohlížet všechny aktuálně bankou zaúčtované transakce. Za transparentní účet se nepovažuje takové technické provedení, které zobrazí transakce pouze zpětně za určitý časový interval. Doporučujeme stranám, hnutím a politickým institutům, aby se ujistily, že si u banky skutečně založily transparentní účet, který splňuje tyto podmínky. Při zřizování zvláštního účtu doporučujeme smluvně s bankou dohodnout, že účet bude po celou dobu existence splňovat podmínky transparentnosti včetně požadavku na tříletou historii transakcí (banky standardně nabízejí jednoroční historii), a že banka bude majitele účtu vždy informovat o změně internetového odkazu, na kterém je transparentní účet přístupný. Upozorňujeme, že účet zřízený bez splnění podmínky transparentnosti nebude úřadem akceptován jako zvláštní. Peněžité dary a příspěvky ze státního rozpočtu je možné přijímat pouze na zvláštní účet. Z něj si strany a hnutí mohou finanční prostředky vybrat v hotovosti do pokladny, převést na svůj jiný účet nebo vrátit, pokud byl dar přijat v rozporu se zákonem. Jiné platby nelze ze zvláštního účtu poukazovat. Finanční prostředky lze ze zvláštního účtu přeposílat i hromadně jednou částkou. Každý platební příkaz, kterým se převádějí prostředky ze zvláštního účtu nebo na zvláštní účet, musí obsahovat uvedení účelu transakce. Tento popis by měl jasně vyjadřovat, o jakou transakci se jedná, či za jakým účelem má být realizována (např. dar na volební kampaň/na provoz, převod na volební účet, převod na provozní účet apod.). V případě darů má odpovědnost za splnění této povinnosti odesílatel (dárce), nikoli strana či hnutí, které proto platby bez uvedení účelu nemusí vracet. Je ale vhodné, aby strany a hnutí o této povinnosti informovaly své dárce a podporovatele. Po založení zvláštního účtu je potřeba oznámit Úřadu adresu internetových stránek, na kterých je přístupný. Úřad tuto adresu zveřejní na svých webových stránkách. Je nutné oznámit jeden internetový odkaz, po jehož rozkliknutí se uživateli ihned zobrazí náhled zvláštního účtu politické strany nebo hnutí (typicky na webu příslušné banky). Nejde tedy o obecný odkaz na doménu či internetovou stránku politické strany či hnutí, na které je odkaz na zvláštní účet uveden (byť tento odkaz na internetové stránce politické strany nebo hnutí být zveřejněn musí), ani např. o obecný odkaz na seznam všech transparentních účtů vedených konkrétní bankou.

Zobrazit podrobnosti

Volební účet

Strany a hnutí, které se účastní voleb krajských, senátních, prezidentských, sněmovních nebo do Evropského parlamentu, mají povinnost zřídit si volební účet. Zákon ukládá povinnost zřídit pro každé regulované volby nový volební účet.  Subjekt, který se účastní jen komunálních voleb, nemá povinnost tento typ účtu zřizovat. Volební účty zakládají nejen kandidující strany, hnutí a koalice a nezávislí kandidáti ve volbách do Senátu, ale také prezidentští kandidáti či registrované třetí osoby. Volební účet musí být transparentní. Náhled do historie platebních transakcí musí být umožněný i zpětně od doby zřízení účtu až do doby, kdy je možné jej zrušit. Prostředky uložené na volebním účtu lze použít pouze k úhradě volebních nákladů. Kandidující subjekt má povinnost zřízení volebního účtu a adresu internetových stránek, na kterých je účet přístupný, neprodleně oznámit Úřadu a informovat Úřad o případných změnách v internetovém odkazu na účet. Volební účet v případě stran a hnutí neslouží k přijímání darů; ty mohou strany a hnutí (na rozdíl od nezávislých a prezidentských kandidátů) přijímat pouze na zvláštní účet, odkud je mohou převést na účet volební. Stejně jako u zvláštního účtu i u volebního účtu je žádoucí, aby každý platební příkaz, kterým se převádějí prostředky z nebo na volební účet, obsahoval uvedení účelu transakce. Tento popis by měl jasně vyjadřovat, o jakou transakci se jedná, či za jakým účelem má být realizována. Vedle toho musí kandidující subjekt vést evidenci údajů o peněžitých prostředcích na volebním účtu, kdy se eviduje jméno, příjmení, datum narození a obec trvalého pobytu, případně název či obchodní firma, identifikační číslo a sídlo osoby, která prostředky vedené na volebním účtu poskytla.

Zobrazit podrobnosti

Mzdový účet

Tento účet strana či hnutí používá pro všechna plnění vyplývající z pracovněprávního vztahu ke straně a hnutí. Pokud strana nemá zaměstnance ani nevstupuje do jiných pracovněprávních vztahů (např. DPP), nemusí zřizovat tento typ účtu. Účet nemusí být transparentní a jeho zřízení a číslo se Úřadu sděluje pouze na základě výzvy.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně