Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: Specifické otázky

Jak realizovat platby mezd v období volební kampaně a mimo něj?

Pokud strana nebo hnutí má zaměstnance anebo vstupuje do jiných pracovněprávních vztahů (např. DPP), musí zřídit mzdový účet Povinnost Úřadu sdělit číslo tohoto účtu má strana nebo hnutí pouze na základě výzvy Úřadu. Jak ale převádět prostředky na/ze mzdového účtu? Zde mohou nastat dvě situace: V období mezi volebními kampaněmi, anebo pokud se strana nebo hnutí voleb neúčastní, je postup velmi jednoduchý. Na mzdový účet nejčastěji budou strany/hnutí převádět finanční prostředky ze zvláštního či provozního účtu. Ze mzdového účtu jsou pak vyplaceny mzdy. V průběhu volební kampaně a za podmínky, že se strana nebo hnutí účastní volební kampaně, je situace trochu složitější. Jelikož volební zákony (vyjma voleb komunálních) vyžadují, aby veškeré volební výdaje byly realizovány z volebního účtu (s výjimkou hotovostních plateb do limitu 5.000 Kč), doporučujeme výplatu mezd realizovat následovně. Strana nebo hnutí by si měla určit, jakým podílem svého úvazku se budou jednotliví její zaměstnanci podílet na volební kampani. Pokud se budou zaměstnanci na kampani podílet např. z 30 % ze svých úvazků, pak musí být z volebního účtu na mzdový účet převedena částka odpovídající 30 % jejich mzdy. Mzdy jsou tak vyplaceny ze mzdového účtu jednotlivým zaměstnancům jednou platbou. Refundace části „volebních“ mezd podle tohoto schématu respektuje účetní požadavek, že mzdy mají být vypláceny ze mzdového účtu a také požadavek zákona o sdružování v politických stranách, že volební výdaje jsou hrazeny z volebního účtu. Navíc nemůže dojít ke zveřejnění výše mezd pro jednotlivé pracovníky, neboť refundace z volebního účtu na mzdový účet bude formou úhrady jedné částky.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně