Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: Typy prostředků kampaně

Komunikační média

Za komunikační médium lze považovat cokoliv, co zprostředkovává propagaci či sdělení v neprospěch mezi subjektem realizujícím kampaň a adresátem kampaně. Může se jednat o transparent, plakát, jiný tištěný materiál, audiovizuální materiál, internetovou stránku apod. Jakékoliv komunikační médium, které je tedy využito k volební kampani, tak jak ji definuje zákon, je předmětem regulace kampaně. Komunikačním médiem jsou také sdělovací prostředky obcí a krajů (radniční noviny, krajské zpravodaje, obecní rozhlasy, videožurnály, internetové televize a podobně), pro které ale platí zvláštní pravidla. Žádné z těchto či obdobných komunikačních médií obcí a krajů nemůže být v době volební kampaně použito k propagaci kandidujících politických subjektů a jejich kandidátů, a to ani v případě, že by se jednalo o placenou inzerci. Stejně tak nesmí být komunikační média samospráv použita k publikování (vysílání) pozvánek na předvolební mítinky, debaty s kandidáty atp. Ve volební kampani se smí využívat jen velkoplošná zařízení kraje či obce. Viz též heslo týkající se publikování konkrétních textů a jejich autorů v médiích samospráv.

Zobrazit podrobnosti

Sociální sítě

Ne všechny profily a příspěvky na sociálních sítích naplňují znaky volební kampaně. Pokud jde o osobní profil kandidáta (soukromý, nekomerční), za jehož správu není vyplácena odměna, příspěvky nejsou propagovány pomocí reklamních nástrojů a nebudou zde publikovány materiály, za jejichž výrobu bylo zaplaceno nebo se za ni obvykle poskytuje úplata, pak se bez ohledu na obsah příspěvků nejedná o volební kampaň ve smyslu volebního zákona. Znaky kampaně dle zákona nenaplňuje ani řada audiovizuálních materiálů. Nejčastěji se jedná o vlastní fotografie pořízené účastníkem kampaně, „selfíčka“ atp. Pokud se jedná o fotografii bez zásahu, za nějž by byla nebo by se obvykle poskytla úplata (typicky fotky upravené svépomocí za použití běžných neplacených aplikací atp.), nenaplňuje taková fotografie – bez ohledu na svůj obsah – znaky volební kampaně, jak ji definuje volební zákon. Nemusí tedy být jako prostředek kampaně označena. Platí to ale pouze v případě, že příspěvek s fotografií není propagován pomocí reklamních nástrojů. Pokud je však v rámci příspěvku zveřejněného na soukromém profilu použit audiovizuální materiál, který naplňuje znaky kampaně, nebo jsou-li příspěvky obsahující sdělení ve prospěch či neprospěch účastníků voleb vytvářeny copywriterem či PR pracovníkem za úplatu (případně je za jinou činnost spojenou s provozováním takového profilu poskytována úplata), jedná se o volební kampaň. V takovém případě je třeba, aby byl příslušný audiovizuální materiál opatřen informací o zadavateli a zpracovateli.

Zobrazit podrobnosti

Velkoplošná zařízení

O velkoplošných zařízeních zákon hovoří zejména v souvislosti s povinností označovat prostředky kampaně informací o zadavateli a zpracovateli.  Pojem „velkoplošná“ může být poněkud matoucí, neboť z kontextu zákona a z důvodové zprávy k zákonu plyne, že se velkoplošnými zařízeními obecně rozumí plochy určené pro předvolební agitaci. „Velikost“ plochy není nijak specifikována. Úřad pojem vykládá tak, že se jedná v zásadě o všechny prostředky agitace naplňující znaky volební kampaně s výjimkou těch, u kterých nelze s ohledem na jejich rozměry či charakter rozumně vyžadovat umístění informace o zadavateli a zpracovateli (tedy například drobné propagační předměty, potraviny bez obalu atp.). Viz též heslo týkající se ploch obcí a krajů.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně