Průvodce pravidly

financování politiky

Volební kampaně

Zahrnutí DPH za zboží a služby ze zahraničí do výdajů kampaně

Volební zákony stanoví povinnost vyčíslit výdaje na volební kampaň ve zprávě o financování volební kampaně a ve volebním účetnictví včetně daně z přidané hodnoty. To se týká jak kandidujících politických stran a hnutí (včetně zastoupení v koalicích), nezávislých kandidátů do Senátu a kandidátů na funkci prezidenta republiky, tak i kandidátů politických stran a hnutí, jejichž výdaje na volební kampaň kandidující subjekty vykazují v části III. zprávy o financování volební kampaně, a registrovaných třetích osob.

Při nákupu služeb či zboží ze zahraničí může fyzickým i právnickým osobám, včetně politických stran a hnutí, vzniknout povinnost odvést daň z přidané hodnoty, i když nejsou plátci DPH. Bližší informace k této problematice (tzv. osoby identifikované k dani) poskytne věcně a místně příslušný finanční úřad.

Ve vztahu k financování volební kampaně to znamená, že zahraniční poskytovatel služeb (např. propagace na Facebooku či jiných sociálních sítích, konzultační služby od poskytovatele se sídlem v zahraničí apod.) vystaví takovému příjemci (kandidujícímu subjektu, kandidátovi či registrované třetí osobě) fakturu bez DPH. Příjemce je pak povinen částku DPH vypočíst a odvést ji Finanční správě České republiky. Pokud byl výdaj, ze kterého se daň vypočítala, volebním výdajem, je i odvedená daň z přidané hodnoty ze zákona volebním výdajem a počítá se do výdajových limitů. Dále se uvádí ve zprávě o financování volební kampaně a ve volebním účetnictví, kam je potřeba zahrnout jak částku vystavenou na faktuře (tj. bez DPH), tak i daň odvedenou v České republice. V případě registrovaných třetích osob musí být částka odpovídající odvedené DPH součástí přehledu výdajů na volební kampaň, který registrované třetí osoby zveřejňují do 10 dnů od vyhlášení celkových výsledků voleb.

Poslední aktualizace: 5. března 2025 v 8:18 hod.
Související hesla: