Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: audit účetní uzávěrky

Přehled základních povinností stran a hnutí

Pokud strana či hnutí přijímá dary nebo dostává příspěvky ze státního rozpočtu, musí zřídit tzv. zvláštní účet. Pokud má strana či hnutí plnění z pracovně-právních vztahů (má zaměstnance, uzavírá DPP atd.), musí pro ně zřídit samostatný (mzdový) účet. Pokud se strana či hnutí účastní jiných voleb než voleb do zastupitelstev obcí, má povinnost si zřídit tzv. volební účet. Pokud má strana či hnutí příjmy a výdaje, je povinna si zřídit tzv. provozní účet. Po zřízení zvláštního účtu musí strana či hnutí oznámit Úřadu adresu internetových stránek, na kterých je přístupný. Po zřízení provozního účtu musí strana či hnutí oznámit Úřadu číslo účtu nebo jiný jedinečný identifikátor. Strany a hnutí mají povinnost informovat Úřad o případných změnách v internetových odkazech na nahlášené účty. Nejpozději 1. dubna každého roku musí každá strana či hnutí předložit Úřadu výroční finanční zprávu. Spolu s výroční finanční zprávou musí strana či hnutí předložit i účetní uzávěrku ověřenou auditorem. Tato povinnost platí pro všechny strany a hnutí včetně těch, které nevyvíjejí činnost, nemají příjmy, jiné výdaje a podobně.

Zobrazit podrobnosti

Povinnost změny auditora

Zákon umožňuje použít toho samého auditora pouze pět po sobě následujících let. Poté je potřeba auditorskou společnost nebo auditora vykonávajícího auditorskou činnost jako osoba samostatně výdělečně činná vyměnit (nestačí vyměnit osobu auditora v rámci téže auditorské společnosti).

Zobrazit podrobnosti

Povinný audit účetní uzávěrky

Účetní uzávěrky stran a hnutí musejí být vždy ověřeny auditorem. Zákon tuto povinnost ukládá i stranám a hnutím, které jinak nemají žádné příjmy a výdaje. Nesplnění této povinnosti znamená, že strany nemohou Úřadu předložit úplnou výroční finanční zprávu. Opakované nepředložení úplné finanční zprávy vede až k pozastavení činnosti strany a hnutí a následně ke zrušení strany či hnutí rozhodnutím soudu o jejich rozpuštění.  Každá strana tedy musí počítat minimálně s náklady na ověření účetní uzávěrky auditorem. Úřad upozorňuje, že v týdnech před odevzdáním výroční finanční zprávy může být obtížné najít auditora, je tedy vhodné si tuto službu zajistit s dostatečným předstihem. 

Zobrazit podrobnosti

Účetnictví

Každá politická strana musí ze zákona č. 563/1991 Sb. vést účetnictví. Hlavní úlohou účetnictví je podat systematickou výpověď o finanční situaci strany nebo hnutí ­– je tak nástrojem pro sledování a zobrazování stavů (např. rozvaha, soupis majetku aj.), toků (např. bankovní účet, přijaté dary aj.) a výsledků činnosti (výkaz zisků a ztrát, přijaté vs. vydané peníze za uspořádanou konferenci aj.).

Zobrazit podrobnosti

Výroční finanční zpráva (VFZ)

Každá strana či hnutí má za povinnost nejpozději 1. dubna předložit Úřadu výroční finanční zprávu (VFZ). Její součástí jsou:  účetní závěrku podle zákona o účetnictví, zprávu auditora o ověření účetní závěrky s výrokem bez výhrad (tuto povinnost mají i strany bez výdajů a příjmů!), přehled o celkových příjmech, přehled o celkových výdajích na daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění, výdaje na volby členěné podle jednotlivých druhů voleb, přehled o dárcích a jejich peněžitých a nepeněžitých darech, přehled poskytnutých bezúplatných plnění, jejichž obvyklá cena převyšuje částku 50 000 Kč, a jejich poskytovatelích, přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím nebo odkazem, přehled o členech, jejichž členský příspěvek za kalendářní rok je vyšší než 50 000 Kč, název a sídlo politického institutu, jehož je strana nebo hnutí zakladatelem nebo členem, a výdaje vynaložené na podporu jeho činnosti minimálně ve výši příspěvku na činnost politického institutu.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně