Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: zadavatel a zpracovatel

Aktivity politických stran a hnutí v době volební kampaně

Období volební kampaně vyžaduje, aby jak kandidující subjekty, tak jednotliví kandidáti věnovali pozornost tomu, zda i jejich aktivity, které netvoří přímou součást projektu volební kampaně, nenaplňují znaky volební kampaně. Výdaje (ať už reálně nebo obvyklé) spojené s takovým jednáním jsou součástí volebních výdajů a použité prostředky (včetně např. pozvánek) je potřeba příslušně označovat. Obecně lze veškeré aktivity představitelů politických stran a hnutí zaměřené na zviditelnění kandidujících subjektů v době po vyhlášení voleb považovat za volební kampaň, pokud jsou s nimi reálně nebo obvykle spojeny nějaké náklady. Z tohoto pravidla jsou tři časté výjimky: Zákon stanoví, že volební kampaní je jakákoliv propagace kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta anebo nezávislého kandidáta nebo volební agitace ve prospěch kandidující politické strany, politického hnutí nebo koalice, jejich kandidáta nebo nezávislého kandidáta, zejména veřejné oznámení určené na jejich podporu anebo sloužící v jejich prospěch, včetně jakékoliv doprovodné akce, za které se poskytne nebo obvykle poskytuje úplata. Není podstatná forma ani deklarovaný cíl aktivit, které subjekt sice nezamýšlel jako součást kampaně, ale fakticky její znaky naplňují. Důležité je, že jde o komunikaci směrem k voličům (nebo případně i k ostatním kandidujícím subjektům), která objektivně může u voličů vzbudit rozhodnutí volit určitým způsobem. Tento znak naplňuje velká část aktivit kandidujících subjektů v období volební kampaně, jejichž cílem je vlastní zviditelnění. To ale neznamená, že zahrnutí všech veřejných aktivit do aktuálně běžící kampaně je automatické. V praxi nastávají situace, kdy strana některé otázky veřejně komunikuje způsobem, za který se (obvykle) poskytuje úplata, a přesto není třeba je jako součást kampaně vykázat. Podstatné je, zda takovou aktivitou nemohou být obcházena pravidla financování běžící kampaně. Obecně platnou zásadu nelze stanovit, je vždy třeba posoudit konkrétní věc. Může třeba nastat situace, kdy sice stále trvá kampaň X, ale uskupení již hodlá zahájit propagaci osob pro dosud nevyhlášené volby Y. To je možné, pokud takové aktivity nebudou významným způsobem propagovat uskupení samotné nebo jednotlivé kandidáty v již vyhlášené kampani a bude evidentní, že jde o aktivitu zaměřenou na jiné volby. Nejvyšší správní soud* doslova uvádí, že „bude-li v období volební kampaně propagován způsobem, který je obvykle poskytován za úplatu, určitý kandidující subjekt (například formou osobní kampaně) nebo bude-li agitováno v jeho prospěch či neprospěch, bude se zpravidla jednat o volební kampaň podle § 16 odst. 1 volebního zákona. Výjimku budou představovat pouze ty případy, kdy je zcela evidentní, že se s ohledem na konkrétní okolnosti dané věci o volební kampaň nejedná.“ * Ods. 41 rozsudku Nejvyššího správního soudu č.j. Ars 2/2023 – 45.

Zobrazit podrobnosti

Označování kampaně na internetu

Webové stránky Internetové stránky kandidujícího subjektu jsou jednou z forem jeho propagace, za kterou se platí nebo obvykle platí (programování stránek, tvorba grafiky, umístění profesionálně vytvořeného loga, platba za doménu atd.). Stránky zřizované v přímé souvislosti s volební kampaní (např. nezávislými kandidáty, volebními koalicemi atp.) se tedy automaticky stávají prostředky volební kampaně. Pokud v souvislosti s kampaní dochází též k navýšení běžných výdajů na webovou prezentaci kandidujícího subjektu, který svoje stránky provozuje dlouhodobě i mimo dobu volební kampaně (nová volební grafika, tvorba nových podstránek souvisejících s kampaní, umísťování volebních materiálů atp.), stává se toto navýšení volebním výdajem. Proto je nutné tyto výdaje nejen vykázat, ale také webové stránky v průběhu volební kampaně označit informací o zadavateli a zpracovateli. Protože je pro webové stránky typické, že jejich prohlížení běžnými uživateli začíná na základním rozcestníku – úvodní stránce (typicky www.nazevsubjektu.cz), postačí označení právě tohoto úvodního zobrazení a není už nutné označovat stránky v nižších úrovních. Textová reklama ve vyhledávačích Internetové vyhledávače (Google, Seznam a podobně) nabízejí možnost zaplatit si za to, že určitou stránku zobrazí ve výsledcích hledání mezi prvními. Obliba těchto textových reklam stoupá a mohou být využity i při volební kampani. Nabízejí však poměrně malý prostor (několik desítek znaků), a tak uvedení informace o zadavateli a zpracovateli může významně limitovat sdělení samotné. Úřad proto považuje za přípustné, aby údaj o zadavateli a zpracovateli v textové reklamě ve vyhledávači uveden nebyl, pokud informaci o tom, kdo tuto textovou reklamu zadal a zpracoval, obsahuje internetová stránka, na kterou inzerovaný odkaz směřuje. Bez ohledu na to, jestli je příslušná stránka propagována prostřednictvím vyhledávače, nebo ne, musí vždy obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli prvků kampaně, pokud nějaké obsahuje. Sociální sítě Textové příspěvky („posty“) na sociálních sítích není třeba doplňovat informací o zadavateli a zpracovateli, ale audiovizuální prvky (fotografie, videa, případně audionahrávky), které naplňují znaky kampaně (viz toto heslo), informaci o zadavateli a zpracovateli obsahovat mají. Mnoho běžných příspěvků na sociálních sítích nenaplňuje kritérium (obvyklé) úplatnosti, a proto je není potřeba označovat. Naopak vždy je potřeba označit příspěvky, které propagují nebo kritizují kandidující subjekt (či jeho kandidáta) a zároveň nebo nebo V případě videí lze např. povinné informace uvést formou titulku nejlépe na začátku nebo na konci videa. V případě audio nahrávek mohou být tyto informace sděleny ústně. Jedná-li se o živý přenos (streamování), do kterého není možné vkládat titulky, uvede se např. informace o zadavateli a zpracovateli na stránce či platformě, na níž je přenos přístupný (například v popisu události). Titulek se zpětně doplní až do záznamu, pokud je možné jeho spuštění či stažení mimo stránku či platformu, kde byl živý přenos vysílán a kde je informace uvedena. Označování přebíraných (sdílených) příspěvků na sociálních sítích Podstatou sociálních sítí je vedle prezentace toho, komu daný profil patří nebo kdo ho spravuje (např. strana, kandidát, třetí osoba), také možnost sdílení* publikovaného obsahu („postů“) dalšími uživateli. Ve vztahu k označování nastávají následující typické situace: Označování profilů na sociálních sítích Některé sociální sítě nabízejí kromě bezplatných profilů i možnost získat za úplatu jinou kategorii profilu (např. verifikovaný profil). Pokud jsou takové profily využívány k předvolební kampani, je potřeba, aby byly označeny informací o zadavateli a zpracovateli (např. v hlavičce profilu). Stejně tak je v rámci volební kampaně potřeba označovat profily, s jejichž správou (obvykle) vznikají výdaje (např. profily kandidátů spravované reklamní agenturou apod.). Sdílení příspěvků na těchto profilech pak podléhá stejným výše popsaným pravidlům, jako sdílení na bezplatných profilech. * Sdílením se rozumí opětovné zveřejnění na vlastní “zdi”, “timeline” atp., tedy “retweetování”, “repostování” atp. Sdílením se pro účely tohoto stanoviska nerozumí zaslání odkazu neveřejně, tedy například soukromou zprávou. ** Sponzorováním se rozumí využit placených propagačních nástrojů sociálních sítí

Zobrazit podrobnosti

Sociální sítě

Ne všechny profily a příspěvky na sociálních sítích naplňují znaky volební kampaně. Pokud jde o osobní profil kandidáta (soukromý, nekomerční), za jehož správu není vyplácena odměna, příspěvky nejsou propagovány pomocí reklamních nástrojů a nebudou zde publikovány materiály, za jejichž výrobu bylo zaplaceno nebo se za ni obvykle poskytuje úplata, pak se bez ohledu na obsah příspěvků nejedná o volební kampaň ve smyslu volebního zákona. Znaky kampaně dle zákona nenaplňuje ani řada audiovizuálních materiálů. Nejčastěji se jedná o vlastní fotografie pořízené účastníkem kampaně, „selfíčka“ atp. Pokud se jedná o fotografii bez zásahu, za nějž by byla nebo by se obvykle poskytla úplata (typicky fotky upravené svépomocí za použití běžných neplacených aplikací atp.), nenaplňuje taková fotografie – bez ohledu na svůj obsah – znaky volební kampaně, jak ji definuje volební zákon. Nemusí tedy být jako prostředek kampaně označena. Platí to ale pouze v případě, že příspěvek s fotografií není propagován pomocí reklamních nástrojů. Pokud je však v rámci příspěvku zveřejněného na soukromém profilu použit audiovizuální materiál, který naplňuje znaky kampaně, nebo jsou-li příspěvky obsahující sdělení ve prospěch či neprospěch účastníků voleb vytvářeny copywriterem či PR pracovníkem za úplatu (případně je za jinou činnost spojenou s provozováním takového profilu poskytována úplata), jedná se o volební kampaň. V takovém případě je třeba, aby byl příslušný audiovizuální materiál opatřen informací o zadavateli a zpracovateli.

Zobrazit podrobnosti

Zadavatel a zpracovatel

Zadavatelem je osoba (fyzická či právnická), která si objednala daný prostředek volební kampaně, tedy obvykle kandidující politická strana (hnutí), koalice, jejich kandidát, nezávislý kandidát, kandidát na funkci prezidenta, podporovatel, registrovaná třetí osoba apod. Volební propagace musí obsahovat jméno a příjmení fyzické nebo název právnické osoby, případně název koalice (ačkoliv nemá právní subjektivitu), která vytvoření propagace zadala. Toto označení by se v zájmu transparentnosti nemělo v průběhu kampaně měnit. U složitých či dlouhých názvů, které by nepřiměřeně zasahovaly do obsahu samotné propagace, se uvede zkratka (v případě koalic lze například použít zkratku přidělenou Českým statistickým Úřadem po registraci listin). Zpracovatelem je ten, u koho byl prostředek objednán, kdo volební kampaň vytvořil a u koho byla objednávka vyfakturována, tzn. autor podoby daného prostředku kampaně (webové stránky, billboard, plakát, video spot aj.). Uvede se jméno a příjmení fyzické nebo název právnické osoby. Typicky se jedná o reklamní a PR agentury, firmy poskytující poradenství v oblasti volebních kampaní nebo se podílející na jejich realizaci. Naopak zpracovatelem není vlastník nástroje, jakým je daný prostředek šířen (např. majitel plakátové plochy, majitel billboardu, provozovatel rozhlasového vysílání apod.). V případě, že se na podobě propagačního materiálu podílí více samostatných subjektů (samostatný fotograf, grafik, copywriter atp.), uvede se jako zpracovatel ten, jehož podíl na podobě materiálu byl největší. Ačkoliv zákon o formě, jakou tyto informace mají být uvedeny, nehovoří, je vhodné uvést tyto informace u vizuálních forem agitace takovou barvou a velikostí písma, aby byly pro běžného konzumenta dobře čitelné. Důležité je také pamatovat na vhodné umístění textu: řada billboardů, citylightů, vitrín a podobně má instalovaný rám, který informaci uvedenou při samotném okraji sdělení zakryje. Videa na sociálních sítích mohou být na začátku a na konci překryta reklamními či jinými sděleními. U zvukových forem propagace musí být informace sdělena srozumitelně. Příklad uvedení informace: Zadavatel: Strana za svobodnou Klamoš / zpracovatel: První klamošská reklamní s.r.o.

Zobrazit podrobnosti

Obecně k označení agitace

Propagaci musejí označovat jak strany (hnutí), koalice, jejich kandidáti, kandidáti na funkci prezidenta republiky a nezávislí senátní kandidáti, tak registrované třetí osoby. Na prostředcích kampaně nestačí uvést pouze název kandidujícího subjektu či jméno a příjmení (u nezávislých senátních kandidátů nebo kandidátů na funkci prezidenta republiky). Volební propagace musí na komunikačních médiích a velkoplošných zařízeních obsahovat také informaci o zadavateli a zpracovateli. Tato povinnost neplatí pouze pro volební propagaci, tj. pozitivní kampaň, ale též pro sdělení v neprospěch kandidujícího subjektu nebo jeho kandidáta, tj. pro negativní kampaň. Povinnost označit propagaci nebo sdělení v neprospěch povinnými informacemi leží na kandidujících subjektech, nikoliv na majitelích či provozovatelích reklamních ploch. Stává se však, že kandidující subjekt povinné informace na prvek kampaně sice umístí, ale na takové místo (typicky zcela při okraji), že provozovatel reklamní plochy text překryje (například rámem reklamní plochy). Doporučujeme kandidujícím subjektům, aby si tyto otázky smluvně upravily při zadávání zakázky (a především povinné informace umisťovaly na prvky kampaně tak, aby riziko jejich zneviditelnění minimalizovaly).

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~