Podíl stran na společných výdajích
Příspěvky jednotlivých stran koalice, které za koalici nezřídily účet a nevedou koaliční účetnictví, mohou být na koaliční volební kampaň poskytnuty dvěma způsoby.
Podíl stran na společných výdajích
Příspěvky jednotlivých stran koalice, které za koalici nezřídily účet a nevedou koaliční účetnictví, mohou být na koaliční volební kampaň poskytnuty dvěma způsoby.
Příjemcem či poskytovatelem daru za koalici může být jen některá ze stran koalice. Jedná-li se o finanční dar, musí jej strana koalice přijmout na svůj zvláštní účet. Údaje o všech dárcích a poskytovatelích bezúplatných plnění, jejichž dary a bezúplatná plnění byly koalicí v kampani využity, musejí být uvedeny jak v koaličním přehledu dárců zveřejňovaném tři dny před začátkem hlasování, tak ve zprávě o financování volební kampaně. Strana koalice, která zřídila volební účet koalice a vede její účetnictví v dané kampani, nemůže ve prospěch koaliční kampaně poskytovat bezúplatná plnění či nepeněžní dary. Jak vyplývá z předchozího bodu, při absenci právní subjektivity koalice by v takovém případě byla příjemcem bezúplatného plnění sama strana, která vede koalici účetnictví, což není z logiky věci možné. Sama sobě strana bezúplatné plnění poskytnout nemůže. Proto strana, která vede účetnictví koaliční kampaně, může výdaje kampaně hradit pouze penězi.
Zákon stranám a hnutím ukládá povinnost vést samostatné účty pro čtyři typy příjmů či výdajů: tzv. zvláštní účet pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a peněžních darů, volební účet pro úhradu výdajů volební kampaně ve volbách do Senátu, Poslanecké sněmovny, krajských zastupitelstev nebo v prezidentských volbách, účet pro plnění z pracovněprávních vztahů, tzv. provozní účet pro všechny další výdaje. Pokud strana či hnutí nemá příslušný typ příjmů či výdajů, nemusí daný účet zřizovat.
Tzv. provozní účet slouží pro všechny příjmy a výdaje strany či hnutí s výjimkou příspěvků ze státního rozpočtu a darů, plnění vyplývajících z pracovněprávních vztahů a volebních výdajů. Provozní účet, který nemusí být transparentní, tedy slouží např. pro vedení finančních prostředků z členských příspěvků, platbu výdajů spojených s provozem strany či hnutí, nebo pro úhradu výdajů spojených s volbami do zastupitelstev obcí. I v tomto případě platí, že pokud strana či hnutí nemá žádné příjmy anebo výdaje, které převyšují částku 5 000 Kč, nemusí účet vést. Jednotlivé výdaje nepřesahující 5 000 Kč může strana či hnutí hradit v hotovosti. Po zřízení provozního účtu je potřeba oznámit Úřadu jeho číslo nebo jiný jedinečný identifikátor.
Tzv. zvláštní účet je účet, který strany a hnutí zřizují pro přijímání příspěvků ze státního rozpočtu a příjmy z darů. Pokud strany nedostávají příspěvky ze státního rozpočtu a nehodlají přijímat peněžité dary, nemají povinnost zřídit a vést zvláštní účet. Tento účet musí být transparentní, tedy musí umožňovat veřejnosti bezplatný a nepřetržitý přístup k transakcím nejméně za poslední tři roky. Aby bylo možné bankovní účet považovat za transparentní, musí být možné prohlížet všechny aktuálně bankou zaúčtované transakce. Za transparentní účet se nepovažuje takové technické provedení, které zobrazí transakce pouze zpětně za určitý časový interval. Doporučujeme stranám, hnutím a politickým institutům, aby se ujistily, že si u banky skutečně založily transparentní účet, který splňuje tyto podmínky. Při zřizování zvláštního účtu doporučujeme smluvně s bankou dohodnout, že účet bude po celou dobu existence splňovat podmínky transparentnosti včetně požadavku na tříletou historii transakcí (banky standardně nabízejí jednoroční historii), a že banka bude majitele účtu vždy informovat o změně internetového odkazu, na kterém je transparentní účet přístupný. Upozorňujeme, že účet zřízený bez splnění podmínky transparentnosti nebude úřadem akceptován jako zvláštní. Peněžité dary a příspěvky ze státního rozpočtu je možné přijímat pouze na zvláštní účet. Z něj si strany a hnutí mohou finanční prostředky vybrat v hotovosti do pokladny, převést na svůj jiný účet nebo vrátit, pokud byl dar přijat v rozporu se zákonem. Jiné platby nelze ze zvláštního účtu poukazovat. Finanční prostředky lze ze zvláštního účtu přeposílat i hromadně jednou částkou. Každý platební příkaz, kterým se převádějí prostředky ze zvláštního účtu nebo na zvláštní účet, musí obsahovat uvedení účelu transakce. Tento popis by měl jasně vyjadřovat, o jakou transakci se jedná, či za jakým účelem má být realizována (např. dar na volební kampaň/na provoz, převod na volební účet, převod na provozní účet apod.). V případě darů má odpovědnost za splnění této povinnosti odesílatel (dárce), nikoli strana či hnutí, které proto platby bez uvedení účelu nemusí vracet. Je ale vhodné, aby strany a hnutí o této povinnosti informovaly své dárce a podporovatele. Po založení zvláštního účtu je potřeba oznámit Úřadu adresu internetových stránek, na kterých je přístupný. Úřad tuto adresu zveřejní na svých webových stránkách. Je nutné oznámit jeden internetový odkaz, po jehož rozkliknutí se uživateli ihned zobrazí náhled zvláštního účtu politické strany nebo hnutí (typicky na webu příslušné banky). Nejde tedy o obecný odkaz na doménu či internetovou stránku politické strany či hnutí, na které je odkaz na zvláštní účet uveden (byť tento odkaz na internetové stránce politické strany nebo hnutí být zveřejněn musí), ani např. o obecný odkaz na seznam všech transparentních účtů vedených konkrétní bankou.
Zahrnuty jsou pouze rozsudky zveřejněné v databázi Rozhodnutí správních soudů na webu Nejvyššího správního soudu.
Provozuje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí
IČO 05553466, Kounicova 688/26, 602 00 Brno
https://udhpsh.cz, tel. 604 815 899, podatelna@udhpsh.cz