Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: tiskoviny obcí a krajů

Velkoplošná zařízení obcí a krajů

Zatímco volební zákony striktně zakazují použití komunikačních médií obcí a krajů (tedy např.  zpravodajů či obecního rozhlasu) ve volební kampani, u velkoplošných zařízení taková omezení nejsou. Pro politické strany a hnutí však platí obecná zásada, že od samospráv nesmějí přijmout dar ani bezúplatné plnění. Plochy vyhrazené starostou pro výlep volebních plakátů Starosta může vyhradit plochy pro vylepení volebních plakátů kdykoliv ode dne začátku volební kampaně (tedy od vyhlášení voleb), nejpozději však do 16 dní před dnem voleb. Vyhradit takové plochy není povinností. Pokud však plochy vyhradí, možnost jejich využívání musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících subjektů. Plochu pro vylepení volebních plakátů poskytne obec k využití bezplatně; na takové bezúplatné plnění se nevztahují ustanovení zákona o sdružování,, která stranám a hnutím zakazuje přijmout bezúplatné plnění od obce – mohou je tedy využívat i strany a hnutí. Ostatní plochy Obce, kraje i jimi ovládané právnické osoby mohou umožnit výlep volebních plakátů a jiné volební reklamy na všechna velkoplošná zařízení, která vlastní či spoluvlastní (plakátovací plochy, budovy obce, sloupy veřejného osvětlení, vozy MHD a podobně). Pro poskytování ploch, které nejsou starostou vyhrazeny pro výlep volebních plakátů, nestanovuje zákon podmínku rovného přístupu k plochám obcí. Lze tedy uplatnit pravilo „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Podmínky poskytnutí ploch politickým stranám a hnutím Pokud je kandidujícím subjektem politická strana nebo hnutí, platí pro ni zákaz přijmout od obce, kraje a jimi ovládaných osob dar či jiné bezúplatné plnění s výjimkou ploch vyhrazených starostou pro výlep volebních plakátů (viz výše). Kandidující strany a hnutí, které chtějí například vylepit plakáty na obecní plakátovací plochu, tedy musejí dané obci za vylepení plakátů zaplatit. Musí přitom jít minimálně o „cenu obvyklou“, neboť cena nižší než obvyklá by již představovala bezúplatné plnění (dar) samosprávy vůči politické straně. Vzhledem k tomu, že strany jsou povinny ve svém účetnictví zaznamenat každý náklad volební kampaně, doporučujeme, aby o pronájmu plochy byla uzavřena alespoň jednoduchá dohoda či obdobná forma záznamu. Tento účel může plnit i příjmový doklad, v němž bude uvedena doba pronájmu, rozsah vyhrazené plochy a cena. Po ukončení doby pronájmu by plakáty měly být odstraněny. Obec samozřejmě není povinna nabízet výlepové plochy výhradně za poplatek. Pokud obec dosud poskytovala své plakátovací plochy zdarma, nemusí na této praxi nic měnit. Politické strany a hnutí by však neměly na takové plochy své plakáty zdarma vylepovat, protože by tím přijaly bezúplatné plnění, což jim zákon zakazuje.  

Zobrazit podrobnosti

Jak publikovat v médiu samosprávy, aby to nebyla kampaň?

Volební zákon zakazuje využívat k volební kampani komunikační média kraje nebo obce nebo právnické osoby, která je ovládaná krajem nebo obcí. Je však přirozené, že i v době volební kampaně budou samosprávy prostřednictvím svých komunikačních médií informovat o své činnosti. Publikovat mohou i zastupitelé, radní, starostové (primátoři) či hejtmani, kteří reprezentují kandidující politický subjekt nebo jsou sami kandidáty. Aby jejich propagací v komunikačním médiu obce, kraje nebo jimi ovládaných osob nebyly naplněny znaky volební kampaně, musí se textové i vizuální zpracování příspěvků omezit výhradně na identifikaci příslušného komunálního a krajského představitele a sdělení o jeho činnosti v rámci výkonu příslušné funkce. Texty či audiovizuální příspěvky by se měly věcně vztahovat k aktuálně řešené problematice samosprávy, nikoliv k obecným politickým názorům představitelů samospráv. Vizitky představitelů samospráv, včetně podpisů pod články či audiovizuálními příspěvky, by měly obsahovat výhradně jméno, funkci, případně politickou příslušnost představitele. Umístění loga politické strany u jména komunálního či krajského představitele (nebo i na jiných místech komunikačního média) lze považovat za propagaci kandidujícího politického subjektu a jedná se již o volební kampaň.

Zobrazit podrobnosti

Velkoplošná zařízení

O velkoplošných zařízeních zákon hovoří zejména v souvislosti s povinností označovat prostředky kampaně informací o zadavateli a zpracovateli.  Pojem „velkoplošná“ může být poněkud matoucí, neboť z kontextu zákona a z důvodové zprávy k zákonu plyne, že se velkoplošnými zařízeními obecně rozumí plochy určené pro předvolební agitaci. „Velikost“ plochy není nijak specifikována. Úřad pojem vykládá tak, že se jedná v zásadě o všechny prostředky agitace naplňující znaky volební kampaně s výjimkou těch, u kterých nelze s ohledem na jejich rozměry či charakter rozumně vyžadovat umístění informace o zadavateli a zpracovateli (tedy například drobné propagační předměty, potraviny bez obalu atp.). Viz též heslo týkající se ploch obcí a krajů.

Zobrazit podrobnosti

Komunikační média

Za komunikační médium lze považovat cokoliv, co zprostředkovává propagaci či sdělení v neprospěch mezi subjektem realizujícím kampaň a adresátem kampaně. Může se jednat o transparent, plakát, jiný tištěný materiál, audiovizuální materiál, internetovou stránku apod. Jakékoliv komunikační médium, které je tedy využito k volební kampani, tak jak ji definuje zákon, je předmětem regulace kampaně. Komunikačním médiem jsou také sdělovací prostředky obcí a krajů (radniční noviny, krajské zpravodaje, obecní rozhlasy, videožurnály, internetové televize a podobně), pro které ale platí zvláštní pravidla. Žádné z těchto či obdobných komunikačních médií obcí a krajů nemůže být v době volební kampaně použito k propagaci kandidujících politických subjektů a jejich kandidátů, a to ani v případě, že by se jednalo o placenou inzerci. Stejně tak nesmí být komunikační média samospráv použita k publikování (vysílání) pozvánek na předvolební mítinky, debaty s kandidáty atp. Ve volební kampani se smí využívat jen velkoplošná zařízení kraje či obce. Viz též heslo týkající se publikování konkrétních textů a jejich autorů v médiích samospráv.

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně