Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: členové stran

Příspěvky od registrovaných sympatizantů, podporovatelů či kandidátů členství

Některé politické strany a politická hnutí uplatňují kromě řádného členství také institut registrovaného podporovatele, sympatizanta, příznivce, kandidáta členství a podobně. Jedná se o způsob volnějšího zapojení veřejnosti do činnosti strany, které obvykle předchází přijetí za řádného člena. Zákon o politických stranách taxativně vyjmenovává, jaké zdroje příjmů mohou strany využívat: kromě státních příspěvků, příjmů z vlastních aktivit, úroků a úvěrů jsou přípustnými příjmy stran ještě členské příspěvky a dary. Protože registrovaní sympatizanti nejsou členy strany, nemohou být příspěvky, které od nich strana vybírá, považovány za členské příspěvky. Bez ohledu na to, zda registrovaní příznivci straně poskytují finanční příspěvky o své vůli nebo strana platby vyžaduje, a bez ohledu na to, zda se jedná o jednorázové, občasné nebo pravidelné platby, nahlíží se na příspěvky od sympatizantů vždy jako na dary. Tak jako ostatní dary musí být příspěvky od sympatizantů přijímány výhradně na zvláštní účet a musí být splněny i další povinnosti týkající se sponzorování fyzickými osobami – zejména musí strana tyto dary zveřejnit ve výroční finanční zprávě s uvedením jména, příjmení a data narození a v případě, že příspěvek jednorázově přesáhne 1.000 Kč, může jej strana přijmout jen na základě písemné smlouvy. Sympatizant pak v platebním příkaze, jímž straně příspěvek poukazuje, musí uvést účel transakce, tedy například „příspěvek podporovatele“ atp.

Zobrazit podrobnosti

Členské příspěvky

Členové hradí členské příspěvky v hotovosti do pokladny strany či hnutí nebo je posílají na provozní účet. Členské příspěvky s hodnotou nad 50 000 Kč zákon považuje za dary a je potřeba s nimi tak i zacházet (počítat je do limitu pro dary / bezúplatná plnění od jednoho dárce, příslušně je vykazovat).

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (15) ~ cena obvyklá (8) ~ členové stran (2) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (8) ~ dary a dárci (17) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (3) ~ Facebook / YouTube (3) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (8) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (4) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (5) ~ zpráva o financování (18) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně