Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: členové stran

K některým možnostem zproštění odpovědnosti za přestupek

Pozn.: tento text se vztahuje na politické strany, hnutí a jiné právnické osoby (zejména registrované třetí osoby). Politické strany a hnutí nesou objektivní odpovědnost za přestupky spáchané v souvislosti s jejich činností. Této odpovědnosti se mohou zprostit, pokud prokážou, že vynaložily veškeré úsilí, které bylo možné požadovat, aby přestupku zabránily. Zákon o přestupcích neuvádí přesnou definici „vynaložení veškerého úsilí“, je na Úřadu, aby posoudil, zda přijatá opatření byla dostatečná. Existenci opatření musí tvrdit a dostatečně prokázat politická strana či hnutí. Například se může stát, že kandidát bez vědomí strany vede kampaň a poruší při tom právní předpisy.  Hlavními způsoby, jak předejít porušování právních předpisů (a případně se zprostit odpovědnosti, pokud k porušení přes veškerou snahu přeci jen dojde), je zajištění informovanosti členů, zaměstnanců a kandidátů a zavedení vnitřních kontrolních mechanismů. Zajištění informovanosti může mít řadu podob, jako např. zavedení jasných interních směrnic a postupů, vnitřního systému sběru dokladů a informací o aktivitách konaných v rámci kampaně a pravidelná školení a vzdělávání. Kontrolní mechanismy pak spočívají většinou v provádění interních auditů a monitoringu aktivit, které kandidáti a zaměstnanci v rámci volebních kampaní vyvíjejí. Vhodné je také aktivně komunikovat s Úřadem při řešení případných nesrovnalostí.  Pouhé podepsání čestného prohlášení o dodržování pravidel volebních kampaní jednotlivými osobami není dostačující. Kromě samotného proškolení je nutné také důsledně kontrolovat, zda kandidáti, zaměstnanci, členové a obecně osoby jednající jménem strany či hnutí existující předpisy skutečně dodržují. Tato kontrola může mít podobu např. monitoringu vyvíjených aktivit, stanovení schvalovacího procesu pro určité aktivity apod. Důležité je také vést podrobnou dokumentaci o všech přijatých opatřeních, školeních, auditech a dalších výše uvedených aktivitách, které jsou zaměřeny na prevenci přestupků. Tato dokumentace slouží jako důkazní materiál v případě správního řízení. (Poznámka: Tento text se opírá o judikát Nejvyššího správního soudu ze dne 19.09.2024, č. j. 4 As 123/2014 – 33.)

Zobrazit podrobnosti

Příspěvky od registrovaných sympatizantů, podporovatelů či kandidátů členství

Některé politické strany a politická hnutí uplatňují kromě řádného členství také institut registrovaného podporovatele, sympatizanta, příznivce, kandidáta členství a podobně. Jedná se o způsob volnějšího zapojení veřejnosti do činnosti strany, které obvykle předchází přijetí za řádného člena. Zákon o politických stranách taxativně vyjmenovává, jaké zdroje příjmů mohou strany využívat: kromě státních příspěvků, příjmů z vlastních aktivit, úroků a úvěrů jsou přípustnými příjmy stran ještě členské příspěvky a dary. Protože registrovaní sympatizanti nejsou členy strany, nemohou být příspěvky, které od nich strana vybírá, považovány za členské příspěvky. Bez ohledu na to, zda registrovaní příznivci straně poskytují finanční příspěvky o své vůli nebo strana platby vyžaduje, a bez ohledu na to, zda se jedná o jednorázové, občasné nebo pravidelné platby, nahlíží se na příspěvky od sympatizantů vždy jako na dary. Tak jako ostatní dary musí být příspěvky od sympatizantů přijímány výhradně na zvláštní účet a musí být splněny i další povinnosti týkající se sponzorování fyzickými osobami – zejména musí strana tyto dary zveřejnit ve výroční finanční zprávě s uvedením jména, příjmení a data narození a v případě, že příspěvek jednorázově přesáhne 1.000 Kč, může jej strana přijmout jen na základě písemné smlouvy. Sympatizant pak v platebním příkaze, jímž straně příspěvek poukazuje, musí uvést účel transakce, tedy například „příspěvek podporovatele“ atp.

Zobrazit podrobnosti

Členské příspěvky

Členové hradí členské příspěvky v hotovosti do pokladny strany či hnutí nebo je posílají na provozní účet. Členské příspěvky s hodnotou nad 50 000 Kč zákon považuje za dary a je potřeba s nimi tak i zacházet (počítat je do limitu pro dary / bezúplatná plnění od jednoho dárce, příslušně je vykazovat).

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně