Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: Nekandidující strany a hnutí v kampani

Podpora jiného subjektu v kampani

Ústavní soud v nálezu ze dne 12. prosince 2017, sp. zn. Pl. ÚS 11/17, uvedl dvě možnosti spolupráce mezi politickými stranami a hnutími, a to prostřednictvím koalice nebo kandidatury s podporou do výše 3 mil. Kč. Na rozdíl od volební koalice, která vstupuje do kampaně oznámením společného volebního účtu koalice a bývá obvykle založena koaliční dohodou (viz Specifická pravidla pro koalice), je třeba na subjekty, které pouze deklarují vzájemnou podporu, nahlížet jako na samostatné jednotky. Strana, která podporuje v kandidatuře někoho jiného, podporovanému poskytuje dar nebo bezúplatné plnění a je v pozici běžného sponzora kampaně.   Pokud je již od počátku veřejně známé, že kandidátní listinu strana či hnutí sama podávat nebude a její kandidáti budou kandidovat na kandidátní listině podporované kandidující strany, hnutí nebo koalice, finanční podpora od podporujících stran či hnutí ve prospěch kandidující strany nebo hnutí je možná za předpokladu dodržení zákonných limitů pro příjmy politických stran a politických hnutí. Limitace prostředků pro podporu kandidující strany stranou podporující do výše 3 mil. Kč je ve světle citovaného nálezu Ústavního soudu „daní“ za to, že oproti koalici má kandidatura „s podporou“ nižší uzavírací klauzuli pro vstup do Poslanecké sněmovny.    V případech, kdy dohoda o podpoře není ke dni vyhlášení voleb dojednána, může strana či hnutí sama za sebe vstoupit do kampaně s cílem kandidovat a propagovat sebe jako kandidující subjekt, i když nakonec žádnou kandidátní listinu nepodá. V tomto případě musí podporující subjekt sám splnit všechny administrativní povinnosti kampaně dané volebním zákonem. Z formálního hlediska totiž vede kampaň samostatně do doby registrace kandidátních listin nebo do okamžiku, kdy je veřejně známé, že kandidátní listinu podávat nebude a její kandidáti budou kandidovat na kandidátní listině podporované kandidující strany, hnutí nebo koalice. Volební výdaje podporujících stran se pak fakticky připočítávají k výdajům kandidujícího subjektu.  Jinými slovy – při kandidatuře s podporou v tomto případě Úřad sčítá výdaje na kampaň všech subjektů, které se podílely na volební kampani toho, kdo registroval listinu. Nesmí přitom být překročen limit stanovený pro daný typ voleb. 

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně