Průvodce pravidly

financování politiky

Klíčové slovo: Administrativa kampaně

Povinnosti při vstupu do kampaně

Politické strany (hnutí), koalice a nezávislí senátní kandidáti a prezidentští kandidáti mají při vstupu do kampaně čtyři povinnosti. Volební účet je podle zákona potřeba zřídit do 5 dní od vyhlášení voleb. Pokud ale strana (hnutí), koalice nebo nezávislý senátní kandidát či prezidentský kandidát začnou s kampaní později, je dnem zahájení jejich volební kampaně den, v němž svým jednáním poprvé naplnili znaky volební kampaně – viz Od kdy platí pravidla kampaně. V takovém případě je nutné, aby měli volební účet zřízený nejpozději v den, kdy kampaň zahájili. Nejzazším termínem, kdy se kampaň účastníků voleb považuje za zahájenou, je poslední den lhůty pro podání kandidátní listiny příslušnému orgánu, tj. 66 dnů před dnem voleb.  Povinnosti při vstupu do kampaně mají také registrované třetí osoby. Těm se věnujeme v heslu Agitace bez vědomí kandidujícího uskupení („registrovaná třetí osoba“).

Zobrazit podrobnosti

Odkaz na volební účet

Kandidující subjekt nebo registrovaná třetí osoba oznamuje úřadu jeden internetový odkaz, po jehož rozkliknutí se uživateli ihned zobrazí náhled transparentního volebního účtu politické strany, hnutí nebo registrované třetí osoby (typicky na webu příslušné banky). Nejde tedy o obecný odkaz na doménu či internetovou stránku politické strany či hnutí, na které je odkaz na transparentní účet uveden (byť tento odkaz na internetové stránce kandidujícího subjektu být zveřejněn musí), ani např. o obecný odkaz na seznam všech transparentních účtů vedených konkrétní bankou. Je důležité, aby kandidující subjekty i třetí osoby prováděly průběžnou kontrolu dostupnosti jimi oznámených odkazů na volební účty, a pokud tyto odkazy nejsou funkční, aby zajistily jejich aktuální formát a tento bez zbytečného odkladu zaslaly úřadu. Za dostupnost transparentního účtu pod odkazem, který je u úřadu evidován, nese odpovědnost oznamovatel účtu. O dalších povinnostech v souvislosti s volebním účtem píšeme i v heslech Povinnosti při vstupu do kampaně, Povinnosti po skončení kampaně a v souvislosti s politickými stranami a hnutími též v dalším samostatném hesle.

Zobrazit podrobnosti

Náležitosti webové stránky s informacemi o financování kampaně

Mezi povinnosti při vstupu do kampaně patří zřídit internetovou stránku s informacemi o financování kampaně a oznámit ji Úřadu. Web musí splňovat následující kritéria: Upozorňujeme kandidující subjekty a registrované třetí osoby, že vytvoření stránky s informacemi o financování volební kampaně na sociálních sítích nepovažuje úřad za splnění legislativních povinností . Doporučujeme tedy účastníkům kampaně, aby pro publikování informací o financování kampaně využívali buď vlastních domén a hostingu, nebo služeb, jež nabízejí možnost publikování stránek zdarma.

Zobrazit podrobnosti

Kampaň po obvodech, doplňovací volby

Toto heslo se vztahuje k volbám konaným ve více obvodech, tedy k volbám do Poslanecké sněmovny, Senátu a zastupitelstev krajů. Ze znění volebního zákona lze dovodit, že jeden kandidující subjekt (strana, hnutí, koalice) zřizuje pro dané volby jeden volební účet bez ohledu na to, v kolika obvodech se o zvolení uchází. Pokud například strana sama za sebe přihlásí kandidáta nebo registruje listinu v pěti obvodech, zřídí pro těchto pět obvodů jeden účet. Jestliže je však tato strana současně členem koalice, která navrhla kandidáta nebo registrovala listinu v dalším obvodu, není zde kandidujícím subjektem tato strana, ale koalice. Ta musí nechat zřídit samostatný volební účet, který ponese označení koalice. V případě, že strana figuruje ve více koalicích, jejichž složení se liší, je každá taková koalice samostatným volebním subjektem, který si musí nechat zřídit svůj samostatný volební účet. Stejně tak platí (s výjimkou uvedenou níže), že každý volební subjekt (strana/hnutí, koalice stran) zveřejňuje jednu samostatnou zprávu o financování kampaně a předkládá samostatné účetnictví. Platí tedy zásada, že ke každému volebnímu účtu musí být předložena jedna samostatná zpráva o financování kampaně a volební účetnictví. U koalic může nastat specifická situace, které se věnuje samostatné heslo. Kandidující subjekty musejí výdaje na volby evidovat a informace o kampani zveřejňovat takovým způsobem, aby bylo zřejmé, k jakým obvodům se vztahují a že výdaje nepřesáhly limit kampaně pro dané volby. Volby do Senátu V senátních volbách úřad doporučuje platby z volebního účtu i další informace o financování kampaně označovat specifickým symbolem, jímž je číslo daného volebního obvodu (viz Příloha č. 3 k volebnímu zákonu, k dispozici zde). Stejným způsobem doporučuje úřad u senátních voleb identifikovat výdaje i ve zprávě o financování volební kampaně. U výdajů, které politické strany, hnutí a koalice vynaloží za kampaň ve více senátních obvodech, očekává úřad jejich přepočtení na vrub výdajových limitů těchto obvodů způsobem, který nejlépe odpovídá skutečnosti, případně aritmetickým průměrem. Takové platby navrhuje úřad označovat specifickým symbolem 99 a v poznámce k platbě nebo v účelu transakce doporučuje úřad uvést informaci zahrnující čísla obvodů, v nichž se náklad kampaně uplatnil. S volbami do Senátu souvisí také otázka, na jakém území se vede kampaň, když jsou senátní obvody, v nichž se aktuálně volí, roztroušeny po celé zemi. Volební zákon nijak neupravuje teritorialitu kampaní. Formálně vzato jsou v režimu kampaně všechny zúčastněné strany a hnutí, kandidáti i další subjekty na celém území republiky, kdykoliv jsou vyhlášeny byť jen doplňovací volby do Senátu. Takovýto výklad by však v praxi znamenal, že v době od vyhlášení doplňovacích voleb do Senátu například ve Zlíně až do vyhlášení výsledků takových voleb by se výdaje na veškerá sdělení v (ne)prospěch stran, které se doplňovacích voleb účastní, počítala do limitu kampaně, i kdyby byla činěna třeba v Karlových Varech. Takovou interpretaci by úřad považoval za příliš restriktivní. Úřad proto uplatňuje následující přístup.

Zobrazit podrobnosti

Náležitosti volebního účetnictví

Všechny kandidující subjekty musí vést volební účetnictví dle zákona o účetnictví. Za koalici vede účetnictví pověřený člen koalice. Volební zákony ukládají kandidujícím subjektům zaslat Úřadu zprávu o financování volební kampaně a veškeré účetnictví týkající se volební kampaně, a to do 90 dnů ode dne vyhlášení celkových výsledků voleb. Kandidující subjekty musí uplatnit ve svém účetnictví takové postupy a nástroje, aby byly schopny jednoznačně určit veškeré účetní operace související s volbami. K tomuto účelu jsou v účetnictví k dispozici různé nástroje – například vedení samostatných analytických účtů, vedení účetních případů týkajících se voleb jako samostatného střediska apod. Kromě účetních soupisů, jejichž přehled uvádíme níže, žádáme kandidující subjekty také o dodání reportu reklam ze všech veřejných profilů na Facebooku, které byly v kampani použity, nebo o informaci, že nebyly využity placené nástroje na Facebooku. Jednou z možností, jak vytvořit report, naleznete zde. Úřad očekává, že v rámci požadavku na zaslání účetnictví od kandidujících subjektů obdrží zejména následující podklady 1. Průvodní dopis V průvodním dopise uveďte celkovou výši výdajů volební kampaně za kandidující subjekt. Jedná se o součet všech výdajů souvisejících s volbami, a to již uhrazených volebním subjektem nebo dosud neuhrazených volebním subjektem + bezúplatných plnění + výdajů hrazených kandidáty politické strany nebo politického hnutí. Pozn. Výdaje hrazené kandidáty politické strany nebo politického hnutí se netýkají nezávislých kandidátů a kandidátů na prezidenta republiky. V případě senátních voleb je výdajový limit stanoven na jednotlivé obvody. V průvodním dopise je tedy nutné celkové výdaje volební kampaně za kandidující subjekt dále rozčlenit na výdaje za jednotlivé volební obvody (číslo obvodu a částka výdajů + bezúplatné plnění+ výdaje kandidáta), v nichž byla volební kampaň uskutečněna. 2. Účtový rozvrh S uvedením účtů, na kterých byly účtovány účetní případy výhradně související s volební kampaní podle § 14 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. 3. Účtový deník Účetní deník související výhradně s volební kampaní vedený chronologicky podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. 4. Hlavní knihu Hlavní knihu související výhradně s volební kampaní (účty účtových tříd 2, 3, 5, 6, případně dalších…) vedenou systematicky podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Úřad preferuje předložení „položkové“ hlavní knihy. 5. Číselné řady Číselné řady všech prvotních dokladů (od č. ……. do č. …….) podle druhu. Alternativou k neexistujícím číselným řadám prvotních dokladů v případě, že účetní jednotka nevede speciální číselné řady prvotních dokladů týkajících se výdajů na volební kampaň, je nutné uvést jiný způsob odlišení těchto dokladů od dokladů vyplývajících z běžného provozu a dále uvede počty prvotních dokladů zařazených do účetnictví o financování volební kampaně podle druhu. 6. Soupis dokladů Soupis veškerých dokladů, které nesou informace o účetních případech souvisejících s volební kampaní. (Nezasílají se tedy prvotní účetní doklady, ale jen jejich soupis). Doporučujeme formu tabulky s těmito sloupci. 7. Odpisový plán a inventurní soupisy Pokud se v rámci dané kampaně pořizuje odpisovaný majetek, či se pořizuje zboží či materiál na sklad, je zapotřebí dodat i odpisový plán a inventurní soupisy. Pokud nikoliv, žádáme o výslovné sdělení, že odpisovaný majetek či zboží nebo materiál na sklad nebyl v rámci kampaně pořizován. 8. Rozdělovníky Uveďte, zda jste měli společné výdaje v rámci více souběžně probíhajících regulovaných volebních kampaní, v rámci více volebních obvodů ve volbách do Senátu, nebo v rámci souběžně probíhající regulované a neregulované volební kampaně (pokud nikoliv, sdělte, v rámci kampaně nevznikly společné výdaje). V případě vzniku společných výdajů (viz toto a toto heslo) Úřad požaduje předložit všechny rozdělovníky společných výdajů jako nedílnou součást veškerého volebního účetnictví (pokud takové výdaje nevznikly, informace, že v rámci kampaně nevznikly společné výdaje). Příjemce přiděleného společného výdaje částku vykáže dle podílu uvedeného v rozdělovníku jako volební výdaj ve zprávě o financování volební kampaně. Úřad doporučuje k popisu „účelu“ ve zprávě o financování volební kampaně, na který byl výdaj použit, uvést mj. i údaj „společný výdaj“. Společné výdaje vznikají, pokud se výdaje týkají více kandidujících subjektů v jedněch volbách (např. účast v různých koalicích v senátních volbách), v různých volbách (souběh voleb např. senátní a krajské) nebo ve více obvodech (v případě senátních voleb) nebo při úhradě výdaje, který je částečně volebním výdajem a částečně spojen s běžným provozem. Rozdělovník vyhotoví plátce společného výdaje, případně příjemce bezúplatného plnění.. Rozdělovník má být vytvořen ke každému společnému výdaji (faktuře, v případě bezúplatného plnění internímu dokladu) a obsahuje Příklad: senátní volby, kandidující subjekt je jedna politické strana a kandidátní listinu podala ve všech obvodech, kde volba senátorů proběhne. Po volbách Úřadu předkládá jednu zprávu o financování kampaně, jedno účetnictví a ke společným výdajům pro vícero volebních obvodů musí Úřadu předložit seznam rozdělovníků společných výdajů s uvedením výše jednotlivých částek výdajů, které strana či hnutí dělí mezi více volebních obvodů, s uvedením čísel těchto obvodů a způsobu stanovení poměru, v jakém se výdaj rozděluje (např. celková výše výdajů na společné foto kandidátů z více obvodů, nebo celkové výdaje PR agentuře za přípravu volebního sloganu použitého ve více volebních obvodech atp., netýká se nezávislých kandidátů). Postup v souvislosti s existencí společných výdajů V případě, že člen koalice/c vede volební účetnictví a vznikly mu společné výdaje, tak na základě rozdělovníku vystaví a zaúčtuje interní doklad/y. V případě, že člen koalice/c nevede volební účetnictví a vznikly mu společné výdaje, na základě rozdělovníku tyto výdaje buď přefakturuje, nebo poskytne jako bezúplatné plnění (nad 1 000 Kč smlouva, limit max 3 000 000 Kč) účtujícímu členu koalice.

Zobrazit podrobnosti

Jak realizovat platby mezd v období volební kampaně a mimo něj?

Pokud strana nebo hnutí má zaměstnance anebo vstupuje do jiných pracovněprávních vztahů (např. DPP), musí zřídit mzdový účet Povinnost Úřadu sdělit číslo tohoto účtu má strana nebo hnutí pouze na základě výzvy Úřadu. Jak ale převádět prostředky na/ze mzdového účtu? Zde mohou nastat dvě situace: V období mezi volebními kampaněmi, anebo pokud se strana nebo hnutí voleb neúčastní, je postup velmi jednoduchý. Na mzdový účet nejčastěji budou strany/hnutí převádět finanční prostředky ze zvláštního či provozního účtu. Ze mzdového účtu jsou pak vyplaceny mzdy. V průběhu volební kampaně a za podmínky, že se strana nebo hnutí účastní volební kampaně, je situace trochu složitější. Jelikož volební zákony (vyjma voleb komunálních) vyžadují, aby veškeré volební výdaje byly realizovány z volebního účtu (s výjimkou hotovostních plateb do limitu 5.000 Kč), doporučujeme výplatu mezd realizovat následovně. Strana nebo hnutí by si měla určit, jakým podílem svého úvazku se budou jednotliví její zaměstnanci podílet na volební kampani. Pokud se budou zaměstnanci na kampani podílet např. z 30 % ze svých úvazků, pak musí být z volebního účtu na mzdový účet převedena částka odpovídající 30 % jejich mzdy. Mzdy jsou tak vyplaceny ze mzdového účtu jednotlivým zaměstnancům jednou platbou. Refundace části „volebních“ mezd podle tohoto schématu respektuje účetní požadavek, že mzdy mají být vypláceny ze mzdového účtu a také požadavek zákona o sdružování v politických stranách, že volební výdaje jsou hrazeny z volebního účtu. Navíc nemůže dojít ke zveřejnění výše mezd pro jednotlivé pracovníky, neboť refundace z volebního účtu na mzdový účet bude formou úhrady jedné částky.

Zobrazit podrobnosti

Souběh neregulované kampaně pro komunální volby s regulovanou kampaní

Dosud docházelo k souběhu komunální kampaně s kampaní před krajskými nebo senátními volbami, obecně ale nelze vyloučit, že se komunální volby budou konat souběžně také s jinými volbami. Kampaň před komunálními volbami není zákonem upravena, zatímco ostatní kampaně jsou regulovány, což působí komplikace z hlediska evidence a následné kontroly financování kampaně. Další problémy plynou ze skutečnosti, že v souběžně konaných volbách mohou kandidovat různé typy subjektů – od nezávislých kandidátů až po koalice stran.  Pokud se volební subjekt účastní souběžně komunální a jiné kampaně, bude Úřad posuzovat výdaje na kampaň podle poměru, ve kterém se dané prostředky propagace k oběma kampaním vztahují. Jako příklad lze uvést tiskovinu, v nichž je jedna z deseti stran věnována kandidátovi do Senátu, zatímco zbylých devět stran představuje vize a kandidáty pro komunální volby. Náklady spojené s takovou tiskovinou by se do limitu senátní kampaně započetly jednou desetinou. Praxe volebních kampaní je velmi rozmanitá a není možné předem vymezit všechny situace, které mohou nastat. Je na zodpovědnosti kandidujících subjektů, aby byly schopny obhájit vykázané výdaje v souběžně konaných kampaních. Úřad je připraven jednotlivé případy s kandidujícími subjekty konzultovat. Úhrada faktur v případech, kdy se částka rozpočítává do obou kampaní, by měla proběhnout nadvakrát – platbou z volebního účtu pro regulované volby bude uhrazena poměrná část připadající na regulovanou kampaň, platbou z provozního účtu bude uhrazena poměrná část připadající na komunální kampaň. Doporučujeme, aby pro tyto účely byl (nad rámec zákonných povinností) zřízen provozní účet jako účet transparentní a aby strana či hnutí zpřístupnila veřejnosti tento účet na svých internetových stránkách. U obou plateb bude příkaz k úhradě těchto faktur označen výrazem SPOLEČNÝ VÝDAJ.

Zobrazit podrobnosti

Souběh regulovaných volebních kampaní

Dosud docházelo k souběhu senátní kampaně a kampaně před krajskými, případně prezidentskými volbami, obecně však nelze vyloučit ani souběh jiných regulovaných kampaní. V případě, že se subjekt účastní souběžně konaných regulovaných kampaní, bude úřad posuzovat náklady na prostředky kampaně podle poměru, ve kterém se dané prostředky propagace k oběma kampaním vztahují. Praxe volebních kampaní je velmi rozmanitá a není možné předem vymezit všechny situace, které mohou nastat. Je na zodpovědnosti kandidujících subjektů, aby byly schopny obhájit vykázané výdaje v souběžně konaných kampaních. Úřad je připraven jednotlivé případy s kandidujícími subjekty konzultovat. Úhrada faktur v případech, kdy se částka rozpočítává do obou regulovaných kampaní, by měla proběhnout nadvakrát – platbou z jednoho volebního účtu bude uhrazena poměrná část připadající na první kampaň, platbou z dalšího volebního účtu bude uhrazena poměrná část připadající na souběžnou kampaň. V obou případech bude příkaz k úhradě těchto faktur označen výrazem SPOLEČNÝ VÝDAJ. Pokud subjekt v některých volbách nekandiduje samostatně, ale pouze v koalicích, volební účet pro tyto volby nezakládá (neboť koalice mají zřízeny své volební účty) a úhradu v takovém případě provede z  provozního účtu. Doporučujeme, aby pro tyto účely byl (nad rámec zákonných povinností) zřízen provozní účet jako účet transparentní a aby strana či hnutí zpřístupnila veřejnosti tento účet na svých internetových stránkách. Koalice, jichž je subjekt členem, potom příslušnou částku, uhrazenou subjektem z provozního účtu, vykáží ve zprávě o financování volební kampaně jako přijaté bezúplatné plnění od tohoto subjektu. V senátních volbách je nadto nutné rozpočtené výdaje evidovat po jednotlivých obvodech. Způsob, jak se projeví tyto společné výdaje v předloženém účetnictví, najdete pod tímto heslem. Příklad rozpočtení společných výdajů kampaně v hodnotě 1 mil. Kč mezi souběžně konanou krajskou a senátní kampaň V tomto příkladu subjekt: V tomto případě je jedno, zda mají všechny tři koalice stejné složení nebo se liší, protože v senátních volbách se výdajový limit kampaně vztahuje vždy na jeden obvod. V paralelních krajských volbách subjekt: Název koalic se může lišit, určující je, že složení koalice je stejné. V krajských volbách se výdajový limit nevztahuje na konkrétní kraje, ale jde o souhrnný limit pro všechny kraje, v nichž se voleb účastní stejné uskupení. ROZDĚLOVNÍK faktury: Senát – samostatně Limit výdajů Poměrná část k započtení do zprávy celkem 225 352 Kč, z toho: Úhrada faktury Obvod A 2 mil. Kč 28 169 Kč 309 859 Kčbude uhrazeno z volebního účtu pro senátní kampaňčíslo účtu:datum úhrady: Obvod B 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod C 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod D 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod E 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod F 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod G 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod H 2 mil. Kč 28 169 Kč Senát – koalice Limit výdajů Poměrná část celkem 84 507 Kč, z toho: Obvod I 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod J 2 mil. Kč 28 169 Kč Obvod K 2 mil. Kč 28 169 Kč Kraj – samostatně Limit výdajů Poměrná část celkem 295 776 Kč, z toho: Úhrada faktury Obvod L 21 mil. Kč 295 776 Kč 690 141 Kčbude uhrazeno z volebního účtu pro krajskou kampaňčíslo účtu:datum úhrady: Obvod M Obvod N Kraj – odlišné koalice Limit výdajů Poměrná část celkem 197 184 Kč, z toho: Obvod O 7 mil. Kč 98 592 Kč Obvod P 7 mil. Kč 98 592 Kč Kraj – shodná koalice Limit výdajů Poměrná část celkem 197 184 Kč, z toho: Obvod Q 14 mil. Kč 197 184 Kč Obvod R Součet 1 000 000 Kč 1 000 000 Kč Poměrné části společných výdajů musí být uvedeny v jednotlivých zprávách o financování výdajů a způsob jejich rozpočítání může být předmětem kontroly ze strany Úřadu.

Zobrazit podrobnosti

Odstoupení z kampaně

Volební zákony rozlišují mezi začátkem volební kampaně a formálním podáním kandidátní listiny k registraci. Volební kampaň začíná s vyhlášením voleb, k němuž dochází obvykle několik měsíců před hlasováním. Subjekty, které se chtějí kampaně účastnit, mají povinnost si zřídit volební účet a webovou stránku s informacemi o financování kampaně. Tím dávají najevo svůj zájem do kampaně vstoupit a účastnit se jí. Lhůta pro podání kandidátních listin je však až 66 dní před hlasováním. Mezitím se kandidující subjekt může z různých důvodů rozhodnout, že k podání listiny nakonec nepřistoupí a voleb se nezúčastní. Platí obecné pravidlo, že ke každému zřízenému volebnímu účtu (tedy ke každému vstupu do kampaně) musí být do 3 dnů před volbami zveřejněn přehled sponzorů a do 90 dnů po volbách vypracována zpráva o financování kampaně. Jestliže má veřejnost prostřednictvím webu úřadu možnost nahlížet do všech volebních účtů, měla by jeho prostřednictvím nalézt také tuto závěrečnou zprávu a na webech stran by měla nalézt údaje o podporovatelích. V případě, že strana, hnutí, koalice, prezidentský nebo nezávislý senátní kandidát pouze zřídili volební účet, ale nevyvíjeli žádnou činnost odpovídající volební kampani dle zákona, nepřijali žádný finanční dar ani bezúplatné plnění a nehradili z volebního účtu žádné výdaje, je vhodné zveřejnit na svém webu informaci, že žádnou podporu nepřijali. Dále je vhodné, aby úřadu doručili a na svém webu zveřejnili zprávu o financování kampaně s nulovými položkami. Takový postup doporučujeme. Pokud však subjekt v době kampaně vyvíjel činnost odpovídající kampani dle zákona (bez ohledu na to, zda za ni z volebního účtu platil, nebo šlo o bezúplatné plnění), má povinnost přehled podporovatelů (nebo informaci, že žádní nebyli) zveřejnit. Musí také vyhotovit zprávu o financování kampaně, zaslat ji úřadu a umístit na své stránky stejně jako subjekty, které kandidátní listinu podaly, jejich kandidátní listina byla zaregistrována a voleb se zúčastnily.

Zobrazit podrobnosti

Povinnosti po skončení kampaně

Pro účastníky kampaně volby oznámením výsledků nekončí, kandidující subjekty i registrované třetí osoby mají další povinnosti. Tato pasáž shrnuje pravidla pro strany (hnutí), koalice, prezidentské kandidáty a nezávislé senátní kandidáty. Povinnosti registrovaných třetích osob jsou uvedeny v kapitole Agitace bez vědomí kandidujícího uskupení. Volební účetnictví a zpráva o financování kampaně Dnem, kdy jsou ve Sbírce zákonů zveřejněny konečné výsledky voleb, začíná kandidujícím subjektům běžet 90denní lhůta, během které musejí dokončit účetnictví kampaně a vyhotovit zprávu o financování kampaně. V této lhůtě dále musejí volební účetnictví a zprávu o financování kampaně předložit úřadu a zprávu (nikoliv účetnictví) zveřejnit na svých stránkách s informacemi o financování kampaně. Pro účely  vyhotovení zprávy je nejvhodnější využít internetové aplikace ÚDHPSH. Všichni účastníci kampaně mají přihlašovací údaje do aplikace od úřadu k dispozici. (Koalicím, nezávislým kandidátům do Senátu a kandidátům na funkci prezidenta republiky je úřad vystaví a zašle, jakmile budou jejich kandidátní listiny zaregistrovány a registrační úřady zašlou úřadu přehled kandidujících subjektů.)   Povinnost zprávu zveřejnit může kandidující subjekt splnit tak, že na své stránky umístí unikátní odkaz, který je k dispozici po přihlášení na úvodní straně internetové aplikace ÚDHPSH. Využití aplikace rovněž usnadňuje předložení zprávy úřadu – probíhá prostým uzavřením zprávy. Aplikace do zprávy umístí časové razítko a zajistí okamžité odeslání na podatelnu úřadu. Současně je zpráva automaticky zveřejněna na webu úřadu. Obdobným způsobem lze úřadu předložit také volební účetnictví. Pomocí stejné internetové aplikace může strana (hnutí), kolice nebo nezávislý kandidát nahrát přímo na server Úřadu. Automaticky je s časovým razítkem odesláno na podatelnu. Volební zákon stanovuje, že kandidující subjekt musí předložit „veškeré účetnictví týkající se kampaně“. Úřad svým metodickým stanoviskem vymezil, co konkrétně má být předloženo. Výčet naleznete pod tímto heslem. Pokud kandidující subjekt internetovou aplikaci využít nechce, má k dispozici listinný formulář. Volební účet a jeho zůstatek Volební výdaje lze z volebního účtu hradit i po skončení volební kampaně, dokonce i po předložení zprávy o financování kampaně. Výdaje, jejichž uskutečnění není uvedeno ve zprávě o financování kampaně, ale musejí být ve zprávě uvedeny v přehledu peněžitých dluhů. Aby si kandidující subjekt zajistil dostatek peněz pro uhrazení výdajů kampaně, může na volební účet posílat či vkládat jen peníze od sponzorů, které vykázal před volbami, nebo prostředky, které nepochází z darů. Z volebního účtu je také možné hradit případnou pokutu uloženou Úřadem. Po uplynutí 180denní lhůty (nebo po ukončení správního řízení vedeného v souvislosti s porušením pravidel volební kampaně) začíná běžet lhůta 60 dní, během které musí být nevyužité finanční prostředky převedeny z volebního účtu jinam. Politické strany a hnutí převádějí nevyužitý zůstatek na jiný účet strany (hnutí). U koalic se zbylá částka dělí dle dohody, případně rovným dílem, pokud strany dohodu neuzavřely. Nezávislí senátní kandidáti a prezidentští kandidáti převedou nevyužité prostředky (včetně svých vlastních příspěvků) z volebního účtu na sociální, zdravotní, sportovní, ekologický, kulturní nebo jinak veřejně prospěšný účel, který sami určí. Poté do 15 dnů zveřejní na svých internetových stránkách a současně zašlou úřadu (běžným dopisem či zprávou – formulář pro tento úkon není vytvořen) jimi podepsanou informaci o tom, komu, v jakém rozsahu a na jaký veřejně prospěšný účel byly tyto peněžní prostředky převedeny. Samotný volební účet sice kandidující subjekt rušit nemusí, nemůže jej ale použít v jiných volbách. Platí pravidlo nové volby – nový volební účet.

Zobrazit podrobnosti

K některým možnostem zproštění odpovědnosti za přestupek

Pozn.: tento text se vztahuje na politické strany, hnutí a jiné právnické osoby (zejména registrované třetí osoby). Politické strany a hnutí nesou objektivní odpovědnost za přestupky spáchané v souvislosti s jejich činností. Této odpovědnosti se mohou zprostit, pokud prokážou, že vynaložily veškeré úsilí, které bylo možné požadovat, aby přestupku zabránily. Zákon o přestupcích neuvádí přesnou definici „vynaložení veškerého úsilí“, je na Úřadu, aby posoudil, zda přijatá opatření byla dostatečná. Existenci opatření musí tvrdit a dostatečně prokázat politická strana či hnutí. Například se může stát, že kandidát bez vědomí strany vede kampaň a poruší při tom právní předpisy.  Hlavními způsoby, jak předejít porušování právních předpisů (a případně se zprostit odpovědnosti, pokud k porušení přes veškerou snahu přeci jen dojde), je zajištění informovanosti členů, zaměstnanců a kandidátů a zavedení vnitřních kontrolních mechanismů. Zajištění informovanosti může mít řadu podob, jako např. zavedení jasných interních směrnic a postupů, vnitřního systému sběru dokladů a informací o aktivitách konaných v rámci kampaně a pravidelná školení a vzdělávání. Kontrolní mechanismy pak spočívají většinou v provádění interních auditů a monitoringu aktivit, které kandidáti a zaměstnanci v rámci volebních kampaní vyvíjejí. Vhodné je také aktivně komunikovat s Úřadem při řešení případných nesrovnalostí.  Pouhé podepsání čestného prohlášení o dodržování pravidel volebních kampaní jednotlivými osobami není dostačující. Kromě samotného proškolení je nutné také důsledně kontrolovat, zda kandidáti, zaměstnanci, členové a obecně osoby jednající jménem strany či hnutí existující předpisy skutečně dodržují. Tato kontrola může mít podobu např. monitoringu vyvíjených aktivit, stanovení schvalovacího procesu pro určité aktivity apod. Důležité je také vést podrobnou dokumentaci o všech přijatých opatřeních, školeních, auditech a dalších výše uvedených aktivitách, které jsou zaměřeny na prevenci přestupků. Tato dokumentace slouží jako důkazní materiál v případě správního řízení. (Poznámka: Tento text se opírá o judikát Nejvyššího správního soudu ze dne 19.09.2024, č. j. 4 As 123/2014 – 33.)

Zobrazit podrobnosti
agitace bez vědomí strany (2) ~ agitace na vlastní nemovitosti (4) ~ audit účetní uzávěrky (5) ~ bezúplatné plnění (16) ~ cena obvyklá (9) ~ charita (1) ~ členové stran (3) ~ členské příspěvky (5) ~ co není kampaň (9) ~ dary a dárci (18) ~ dobrovolníci (3) ~ doprovodné akce (3) ~ DPH (1) ~ elektronická aplikace (3) ~ externí služby (4) ~ Facebook / YouTube (4) ~ hospodaření (13) ~ hotovostní platby (1) ~ internet / online marketing (5) ~ kandidát (12) ~ komunikační médium (6) ~ lhůty a termíny (4) ~ liberace (1) ~ limit na dary (7) ~ limit na výdaje (9) ~ majetek (4) ~ média obcí a krajů (4) ~ mobiliář obce (3) ~ mzdový účet (5) ~ obecní rozhlas (1) ~ označení agitace (9) ~ plakátovací plochy (3) ~ politický institut (5) ~ povinností obcí (3) ~ práce zaměstnanců (2) ~ příjmy stran a hnutí (12) ~ provozní účet (5) ~ provozní výdaje (1) ~ půjčky a úvěry (1) ~ registrace listin (5) ~ registrovaná třetí osoba (5) ~ rovné podmínky (1) ~ sloupy osvětlení (2) ~ složení koalice (7) ~ sociální sítě (5) ~ specifika koalic (5) ~ svoboda projevu (5) ~ tiskoviny obcí a krajů (4) ~ typy účtů (10) ~ účel transakce (3) ~ účetnictví kampaně (15) ~ ukončení kampaně (2) ~ velkoplošné zařízení (4) ~ veřejný činitel (6) ~ veškeré úsilí (1) ~ volební obvody (3) ~ volební účet (16) ~ volební web (6) ~ vozy MHD (1) ~ vrácení daru (4) ~ výroční finanční zpráva (9) ~ vztah strany a kandidáta (1) ~ začátek kampaně (2) ~ zadavatel a zpracovatel (5) ~ závazky stran a hnutí (6) ~ zpráva o financování (20) ~ zvláštní účet (11) ~

Volební kampaně